BAHASA MELAYU KLASIK
Menurut Awang Sariyan, Bahasa Melayu Klasik merupakan tahap
ketiga dalam periodisasi Bahasa Melayu, sesudah Bahasa Melayu Purba dan Bahasa
Melayu Kuno.
Bahasa Melayu Klasik dikatakan bermula pada abad ke-13 dan
berakhir pada abad ke-19.
Bahasa Melayu Klasik
ini diasaskan semasa kerajaan
Samudera-Pasai di bawah Sultan Malikul
Salih. Bahasa ini merupakan kesan
langsung kedatangan agama Islam dan kebudayaan Islam.
Zaman permulaannya ditandai dengan kemunculan prasasti
Terengganu yang bertarikh 702 Hijrah bersamaan dengan 1303 Masihi.
Bahasa Melayu Klasik muncul dengan wujudnya tulisan Jawi,
iaitu tulisan Arab berbahasa Melayu pada awal abad ke-14.
Prasasti Bahasa Melayu Klasik banyak terdapat di semenanjung
Tanah Melayu seperti di Pengkalan Kempas, Negeri Sembilan, Pahang, Perak,
Kelantan, Kedah dan beberapa tempat lain.
Prasasti ini juga ditemui di Sumatera Selatan, Jambi, Riau,
Sumatera Barat, Sumatera Utara dan Aceh.
Bahasa Melayu Klasik ini dapat dibuktikan dengan penemuan
batu-batu bersurat seperti batu bersurat Minye Tujuh, Aceh (1390), iaitu batu
bersurat pertama yang ditemui penggunaan kata-kata Arab seperti khalifah,
nabi-nabi, Allah dan rahmat.
Batu bersurat Pagar
Ruyung pula mempunyai sedikit perbezaan dengan batu bersurat abad ke-7, iaitu
dari segi bahasanya.
Bahasa Melayu Klasik
dikatakan mengalami zaman kegemilangannya semasa berada di bawah kerajaan
Melaka, Aceh dan Johor Riau
Kemunculan Bahasa Melayu Klasik ini juga ditemui dalam
manuskrip Melayu Lama. Terdapat kira-kira 10,000 naskhah manuskrip Melayu lama
ini tersimpan di beberapa buah negara terutamanya di Barat. Manuskrip Melayu
lama yang tertua ialah surat kiriman Sultan Ternate, dari kepulauan Maluku
kepada Raja Portugis yang bertarikh tahun 1521 dan 1522.
Dari segi fonologi, sistemnya tidak dapat ditentukan kerana
tiada data lisan.
Namun demikian dapat
diandaikan bahawa Bahasa Melayu Klasik mempunyai enam bunyi vokal sebagaimana
yang terdapat dalam Bahasa Melayu, iaitu ‘a’, ‘e’ pepet, ‘e’ taling, ‘i’, ‘o’,
dan ‘u’.
Dari segi bunyi
konsonan pula, dapat diandaikan bahawa bunyi konsonan Bahasa Melayu Klasik sama dengan yang terdapat dalam Bahasa Melayu
Moden.
Pelambangan bunyi getaran alveolar ‘r’ yang jelas
menggunakan huruf “ra” dalam bahasa
Arab. Penggunaan ini pada hujung suku kata akhir tertutup menggambarkan bahawa
bunyi getaran alveolar itu hidup dan tidak senyap dalam bahasa lisan klasik.
Bunyi diftong pula
memperlihatkan persamaan dengan bunyi diftong dalam Bahasa Melayu Moden, iaitu
‘ai’, ‘au’ dan ‘oi’.
segi sintaksis, ayat dalam bahasa ini memanfaatkan empat
pola ayat dasar, iaitu ayat tunggal, ayat majmuk yang sama rumusannya dengan
Bahasa Melayu Moden, ayat kompleks dan ayat pasif.
Ciri-ciri Bahasa Melayu Klasik ialah
v
Ayat yang panjang dan berbelit-belit
v
Banyak ayat pasif
v
Menggunakan bahasa istana
v
Kosa kata klasik seperti ratna mutu manikam,
edan kesmaran (mabuk asmara), sahaya, masyghul dan sebagainya
v
Banyak menggunakan kata pangkal ayat atau perdu
perkataan seperti sebermula, alkisah, hatta, adapun dan sebagainya
Penggunaan ayat songsang dan banyak menggunakan partikel
‘pun’ dan ‘lah’
penggunaan penanda bermula, hatta, syahadan, kalakian dan
seumpamanya.
Gaya Bahasa Melayu Klasik pula memperlihatkan gaya yang
tersendiri. Gaya Bahasa Melayu Klasik kelihatan pada ayat kompleks, ayat pasif
dan ayat songsang.
Hal ini disebabkan oleh pengaruh bahasa Arab dan lenggoknya
yang jelas kelihatan kearab-araban.
Selain daripada itu, bunga bahasanya juga menggambarkan
kehalusan dan daya cipta berseni karyawan pada zaman tersebut. Bahasa Melayu
Klasik bertunjangkan sistem tulisan Jawi yang berasaskan aksara Arab.
Sistem tulisan ini
merupakan alat yang meluaskan penyebaran dalam bahasa persuratan di Alam Melayu
Bahasa Melayu Klasik jelas banyak digunakan dalam penulisan
agama khususnya bidang tauhid atau usuluddin, syariah atau undang-undang Islam,
dan tasawuf.
Karya agama yang tertua dihasilkan dalam Bahasa Melayu
Klasik ialah ‘Aqai’id al-Nasafi.
Kitab ini
membicarakan tentang hakikat kejadian benda, kemungkinan ilmu, punca ilmu,
keobjektifan ilmu, teori cakerawala, hakikat Tuhan dan diri manusia
Tokoh-tokoh lain yang terkenal ialah Hamzah Fansuri,
Syamsuddin Pasai atau Syamsudin al-Sumaterani dan Abdul Rauf Singkel.
Dari segi sejarah, Bahasa Melayu Klasik mempunyai
kesignifikanannya tersendiri. Bahasa ini dikatakan sebagai titik bermulanya
Bahasa Melayu Moden.
No comments:
Post a Comment