Wednesday, April 13, 2011

Contoh Soalan Seni Dlm Pendidikan (2)

1. Bagaimanakah Teori Konstruktivisme dapat membantu perkembangan
pembelajaran Seni dalam Pendidikan pada kanak-kanak?

2. Nyatakan DUA aspek penting pengurusan bilik darjah pendidikan seni yang
boleh mempertingkatkan tahap prestasi kanak-kanak.

3. Namakan EMPAT teknik menggambar.
Name FOUR techniques of drawing.

4. Senaraikan EMPAT unsur seni visual.
5. Jelaskan hasil kerja Edwin Gordon dalam kaedah pengajaran dan
pembelajaran muzik di sekolah.

6. Berikan pengertian kreativiti berdasarkan kepada teori pelbagai kecerdasan Howard Gardner (1978).

7. Berikan DUA bentuk rangsangan untuk gaya pembelajaran kanak-kanak yang
dapat membantu supaya kanak-kanak lebih berekspresif.

8. Senaraikan DUA tujuan penghubungkaitan dalam pengajaran dan
pembelajaran.

9. Nyatakan peluang-peluang yang diperolehi oleh murid-murid dengan
menggunakan pendekatan bertema.

10. Jelaskan secara ringkas DUA jenis integrasi.
dipetik dari 1. Bagaimanakah Teori Konstruktivisme dapat membantu perkembangan
pembelajaran Seni dalam Pendidikan pada kanak-kanak?
How does Constructivism theory help develop the learning of art education among children.
(4)
2. Nyatakan DUA aspek penting pengurusan bilik darjah pendidikan seni yang
boleh mempertingkatkan tahap prestasi kanak-kanak.
State TWO important aspects in managing art classrooms which can improve the performance of children.
(4)
3. Namakan EMPAT teknik menggambar.
Name FOUR techniques of drawing.
(4)
4. Senaraikan EMPAT unsur seni visual.
List FOUR elements of the visual arts.
(4)
1…
HBEF1403/MAY07/SMP/F-NE
5. Jelaskan hasil kerja Edwin Gordon dalam kaedah pengajaran dan
pembelajaran muzik di sekolah.
Explain the works of Edwin Gordon in the teaching and learning of music in the primary school.
(4)
6. Berikan pengertian kreativiti berdasarkan kepada teori pelbagai kecerdasan
Howard Gardner (1978).
Give the defination of creativity according to Howard Garder’s (1978) theory of multiple intelligences.
(4)
7. Berikan DUA bentuk rangsangan untuk gaya pembelajaran kanak-kanak yang
dapat membantu supaya kanak-kanak lebih berekspresif.
8. Senaraikan DUA tujuan penghubungkaitan dalam pengajaran dan
pembelajaran.
9. Nyatakan peluang-peluang yang diperolehi oleh murid-murid dengan
menggunakan pendekatan bertema.
10. Jelaskan secara ringkas DUA jenis integrasi.
(dipetik HBEF1403/MAY07)

Contoh Soalan Seni Dlm Pendidikan (1)

SOALAN
1.Salah satu Teori Pembelajaran yang dicadangkan di dalam Seni dalam Pendidikan ialah Teori Konstruktivisme.
Jelaskan cara-cara bagaimana Seni dalam Pendidikan boleh dikaitkan dengan Teori konstruktivisme.
2. Jelaskan EMPAT peranan yang boleh dimainkan oleh seseorang guru untuk mewujudkan kesedaran kendiri yang positif di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

3.Bincangkan EMPAT kebaikan penggabungjalinan di dalam pengajaran dan pembelajaran Seni dalam Pendidikan.
4. Corak ialah struktur susunan ulangan berdasarkan motif yang dibuat secara terkawal atau bebas.
Huraikan EMPAT cara bagaimana sesuatu corak itu biasa boleh didapati.

5. Jelaskan EMPAT cara bagaimana sesuatu jalinan boleh dihasilkan.

6.Salah satu daripada teori pembelajaran yang dicadangkan di dalam Seni dalam Pendidikan ialah Teori Pembelajaran Sosial. Teori Pembelajaran Sosial menegaskan bahawa pembelajaran banyak terhasil daripada cara meniru orang lain melakukan sesuatu.
(a) Senaraikan TIGA bentuk peniruan menurut teori ini.

(b) Huraikan setiap satu daripada tiga bentuk peniruan yang dinyatakan di atas.
(c) Bincangkan mengapa peniruan berlaku dalam kalangan murid-murid.

2)Rekaan ialah salah satu kemahiran yang amat penting di dalam seni visual.
(a) Huraikan EMPAT prinsip rekaan.
(b) Nyatakan TIGA cara dan alatan yang digunakan untuk membina corak tidak terancang dan corak terancang.
(dipetik dari HBEF1403_SEM JAN10)

rajah-cara penghasilan konsonan

Konsonan c seperti:

Konsonan h seperti:

Konsonan h seperti :


Konsonan j seperti:

Konsonan k seperti:
Konsonan l

Konsonan m seperti:

Konsonan n seperti :

Kosonan r seperti :

Konsonan t seperti :

Konsonan y seperti

Konsonan z seperti

Saturday, April 9, 2011

Contoh soalan fonetik 3

1. Bidang fonologi dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu fonetik dan fonemik.
Jelaskan perbezaan antara KEDUA-DUA bahagian tersebut.
2.Organ artikulasi ialah organ yang menghasilkan bunyi bahasa.
Nyatakan fungsi organ-organ di bawah dalam penghasilan bunyi bahasa.
(i) Bibir
(ii) Gigi
(iii) Gusi
(iv) Lelangit lembut
3. Terdapat tiga jenis diftong dalam bahasa Melayu.
(a) Nyatakan KETIGA-TIGA jenis diftong tersebut dengan mengemukakan contoh kata yang sesuai untuk setiap jenis.
(b) Jelaskan konsep diftong dan perihalkan keadaan lidah sewaktu bunyi-bunyi tersebut diujarkan
(Rujuk jawapan modul upm/oum)

Contoh soalan fonetik 2

1. Bidang fonetik, fonologi dan fonemik merupakan bidang kajian yang menyajikan deskripsi dan perbincangan yang saintifik tentang sistem dan fungsi bunyi-bunyi bahasa termasuk bunyi-bunyi bahasa Melayu.
Beri takrifan yang lebih khusus tentang istilah yang berikut;
(a) Bunyi bahasa
(b) Fonetik
(c) Fonologi
(d) Fonemik
2.Nyatakan EMPAT sifat bunyi vokal?
3.Nyatakan EMPAT fungsi intonasi.
4.Nyatakan prinsip-prinsip pengajaran fonologi.
5.Terdapat EMPAT unsur bahasa yang dinamakan unsur-unsur suprasegmental.
Berikan tafsiran anda tentang maksud suprasegmental dan bincangkan EMPAT unsur yang dinamakan suprasegmental.
6.Alat-alat artikulasi memainkan peranan penting dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa. Kerosakan yang berlaku pada alat-alat artikulasi akan menjejaskan sebutan dan pertuturan seseorang.
Berikan contoh-contoh alat artikulasi yang berperanan dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa, kemukakan analisis tentang fungsi/kepentingannya.
(sumber:koleksi soalan fonetik)

Contoh Soalan Fonetik (1)

1. Pengetahuan tentang peranan alat dan daerah artikulasi penting dalam memahami jenis–jenis bunyi bahasa.

Namakan mengikut turutan jenis bunyi bahasa yang sesuai dengan penyataan yang diberi di bawah.
(a) Bunyi yang dihasilkan apabila lelangit lembut diturunkan bagi membolehkan udara keluar melalui rongga hidung.

(b) Bunyi yang dihasilkan dengan geluncuran dua bunyi vokal tetapi hanya mengandungi satu puncak sebutan.

(c) Bunyi yang dihasilkan apabila berlakunya sekatan arus udara, sempitan, dan geseran sama ada di bahagian rongga mulut, tekak atau hidung.

(d) Bunyi bersuara yang dihasilkan tanpa apa-apa sekatan pada arus udara dan pita suara bergetar.
Jawapan: (Rujuk Modul OUM /UPM)

2. Secara ringkas, jelaskan konsep fonologi dan huraikan DUA tujuan ujian fonologi

3. Bunyi-bunyi vokal bahasa Melayu terdiri daripada vokal hadapan, vokal tengah dan vokal belakang.
(a) Dengan bantuan rajah, tunjukkan kedudukannya.
(b) Beri huraian tentang penghasilan TIGA bunyi vokal hadapan yang ditunjukkan dalam rajah anda ( rujuk soalan (a)).

4. Bunyi-bunyi konsonan terdiri daripada konsonan letupan (plosif), letusan (afrikat), sengau (nasal), geseran (frikatif), getaran (trill), sisian (lateral), dan separuh vokal (semi vowel).
(a) Jelaskan konsep konsonan letupan dan perturunkan EMPAT bunyi konsonan tersebut.
(b) Dengan contoh, bezakan cara penghasilan EMPAT bunyi konsonan tersebut.
(dipetik oum paper exam)