Bmm 3113
CIRI-CIRI
PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN
Ciri-ciri penyelidikan yang baik diertikan sebagai ciri-ciri
yang berasaskan prinsip saintifik dan etika
v
penjelasan (explanation),
v
ramalan (preditiction),
v
corak (pattern),
v
pengulangan (repetition),
v
replikasi (replication) dan
v
kuantifikasi (quantification).
Ciri-Ciri Am
v
objektiviti,
v
keesahan,
v
kebolehpercayaan,
v
Kebolehtadbiran
v
kebolehtafsiran
-kod etika dalam penyelidikan tindakan.
Setiap penyelidikan mestilah memastikan kaedah, kandungan
dan tujuan tidak melanggar kod etika
pengkaji, norma dan nilai-nilai sejagat seperti agama. Sekira sesuatu
kajian memenuhi semua ciri dan prinsip saintifik tetapi tidak beretika mana
sudah tentunya penyelidikan demikian dianggap kurang baik.
Contohnya penyelidikan
yang memanipulasi manusia atau cuba ‘play god’ seperti clone manusia dan
sebagainya.
Isu yang berkaitan dengan isu etika ialah kejujuran
pengkaji. Pengkaji mesti menunjukkan segala usahanya untuk memastikan bahawa
setiap langkah penyelidikan dilaksanakan
dengan jujur dan segala data yang diperolehi adalah tepat.
v pendekatan
kualitatif
v pendekatan
kuantitatif.
- proses analisis data bagi penyelidikan kualitatif
dengan menggunakan kaedah
deduktif dan induktif
Asas penyelidikan kualitatif
Ø
Penyelidikan kualitatif adalah satu konsep yang
menaungi beberapa jenis penyelidikan bagi memahami dan menerangkan fenomena
sosial dengan cara pemecahan kepada susunan topik tertentu
Ø
Salah satu daripada tujuan penyelidikan
kualitatif ialah memahami bagaimana
manusia memenuhi keperluan asas mereka. Ia menggabungkan pengalaman dan
persepsi. Justeru, penggunaan istilah atau frasa sangat jelas jika dibandingkan
dengan kuantitatif.
Ø
Bilangan responden yang diperlukan bagi kajian
kualitatif adalah kecil berbanding kuantitatif.
Ø
Bilangan sampel yang kecil memberi ruang yang
sangat luas kepada penyelidik untuk membuat pemerhatian ke atas tingkah laku
yang dikaji. Cara ini dapat mengekalkan hubungan yang berterusan di antara
pengkaji dan responden tersebut.
Apakah teknik temubual
dalam kajian penyelidikan tindakan.
Jawapan :
• Perbualan terbimbing dan berfokus antara penyelidik dengan
responden
• Soalan yang dikemukakan relevan dengan fokus kajian
• Soalan dicipta, bukan semula jadi tetapi hubungan mesra
boleh terbina antara penyelidik dengan responden
Bertujuan untuk memperoleh data kualitatif atau kuantitatif
• Temu bual dalam kualitatif dapat:
i. mengumpul data tentang perkara yang tidak
dapat diperhatikan (kepercayaan, prinsip
pegangan)
ii. Perkara sukar diperoleh (dokumen, diari)
iii. Membuat cross checking dengan data daripada sumber lain
Alat temu bual
i. Kaset perakam
ii. Menulis catatan
iii. Kemera video
iv. Telfon
v. E-mail
Soalan temu bual
a) Berstruktur
• Soalan disediakan terlebih dahulu
• Diadakan secara formal
• Mempunyai jadual khusus dan urutan
• Bentuk soalan digunakan dengan meluas
b) Separa berstruktur
• Soalan utama sahaja disediakan
• Soalan susulan berdasarkan jawapan informan
• Jawapan bebas
• Sesuai untuk individu dan kumpulan
c) Tidak berstruktur
• Dijalankan secara tidak formal dengan soalan terbuka
• meneroka idea atau perasaan informan
• Perlu ada kerangka atau senarai tema yang dikehendaki
• Sesuai untuk individu atau kumpulan
No comments:
Post a Comment