Wednesday, June 6, 2012

contoh soalan bmm 3113

Bmm 3113
CIRI-CIRI PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN
Ciri-ciri penyelidikan yang baik diertikan sebagai ciri-ciri yang berasaskan prinsip saintifik dan etika
v  penjelasan (explanation),
v  ramalan (preditiction),
v  corak (pattern),
v  pengulangan (repetition),
v  replikasi (replication) dan
v  kuantifikasi (quantification).

Ciri-Ciri Am
v  objektiviti,
v  keesahan,
v  kebolehpercayaan,
v  Kebolehtadbiran
v  kebolehtafsiran

    -kod etika dalam penyelidikan tindakan.
Setiap penyelidikan mestilah memastikan kaedah, kandungan dan tujuan tidak melanggar kod etika pengkaji, norma dan nilai-nilai sejagat seperti agama. Sekira sesuatu kajian memenuhi semua ciri dan prinsip saintifik tetapi tidak beretika mana sudah tentunya penyelidikan demikian dianggap kurang baik.
Contohnya penyelidikan yang memanipulasi manusia atau cuba ‘play god’ seperti clone manusia dan sebagainya.
Isu yang berkaitan dengan isu etika ialah kejujuran pengkaji. Pengkaji mesti menunjukkan segala usahanya untuk memastikan bahawa setiap langkah penyelidikan dilaksanakan dengan jujur dan segala data yang diperolehi adalah tepat.
              
v  pendekatan kualitatif


v  pendekatan kuantitatif.
                                                                                                                           
       - proses  analisis data bagi penyelidikan  kualitatif  dengan menggunakan          kaedah  deduktif dan induktif
                        
Asas penyelidikan kualitatif
Ø  Penyelidikan kualitatif adalah satu konsep yang menaungi beberapa jenis penyelidikan bagi memahami dan menerangkan fenomena sosial dengan cara pemecahan kepada susunan topik tertentu
Ø  Salah satu daripada tujuan penyelidikan kualitatif ialah memahami  bagaimana manusia memenuhi keperluan asas mereka. Ia menggabungkan pengalaman dan persepsi. Justeru, penggunaan istilah atau frasa sangat jelas jika dibandingkan dengan kuantitatif.
Ø  Bilangan responden yang diperlukan bagi kajian kualitatif adalah kecil berbanding kuantitatif.
Ø  Bilangan sampel yang kecil memberi ruang yang sangat luas kepada penyelidik untuk membuat pemerhatian ke atas tingkah laku yang dikaji. Cara ini dapat mengekalkan hubungan yang berterusan di antara pengkaji dan responden tersebut.

                                                                                      
                 
  Apakah  teknik  temubual      dalam kajian      penyelidikan tindakan.   
Jawapan :
• Perbualan terbimbing dan berfokus antara penyelidik dengan responden
• Soalan yang dikemukakan relevan dengan fokus kajian
• Soalan dicipta, bukan semula jadi tetapi hubungan mesra boleh terbina antara penyelidik dengan responden
Bertujuan untuk memperoleh data kualitatif atau kuantitatif
• Temu bual dalam kualitatif dapat:
i. mengumpul data tentang perkara yang tidak
dapat diperhatikan (kepercayaan, prinsip
pegangan)
ii. Perkara sukar diperoleh (dokumen, diari)
iii. Membuat cross checking dengan data daripada sumber lain
Alat temu bual
i. Kaset perakam
ii. Menulis catatan
iii. Kemera video
iv. Telfon
v. E-mail
Soalan temu bual
a) Berstruktur
• Soalan disediakan terlebih dahulu
• Diadakan secara formal
• Mempunyai jadual khusus dan urutan
• Bentuk soalan digunakan dengan meluas
b) Separa berstruktur
• Soalan utama sahaja disediakan
• Soalan susulan berdasarkan jawapan informan
• Jawapan bebas
• Sesuai untuk individu dan kumpulan
c) Tidak berstruktur
• Dijalankan secara tidak formal dengan soalan terbuka
• meneroka idea atau perasaan informan
• Perlu ada kerangka atau senarai tema yang dikehendaki
• Sesuai untuk individu atau kumpulan


No comments:

Post a Comment