Wednesday, March 30, 2011

Soalan-soalan Seni dalam Pendidikan

Soalan Seni Dalam Pendidikan (SDP) berdasar  Modul OUM
Topik 1-Konsep n Latar Belakang SDP
1.       Berdasarkan pengalaman anda huraikan prinsip yg berkaitan dgn persepsi?
2.       Setiap guru perlu memahami emosi muridnya semasa menjalankan PnP.
a)      Apakah yg dimaksudkan dgn emosi?
b)      Bagaimanakah caranya guru dpt membina emosi murid yang sihat?
Topik 2
Apakah yg dimaksudkan dengan kreativiti?
Bagaimanakah guru dapat untuk mempertingkatkan kreativiti kanak-kanak

Topik 3
1.       Nyatakan deria-deria manusia ?
2.       Jelaskan kepentinganderia terhadap proses PNP?
3.       Apakah itu penggabingjalinan?
4.       Apakah kelebihan penggabungjalinan sesuatu mata pelajaran yang diajar?
5.       Berdasarkan deria mata. Bagaimanakah pengajaran dpt dijalankan terutama dalam mata pelajaran PSV?
Topik 4
1.       Apakah imbangan Simetri? Dgn menggunakan contoh dipersekitaran anda lukiskan lima contoh objek yg mempunyai imbangan simetri?
2.       Dengan mengambil satu hasil catan yang lengkap, jelaskan bagaimana peluis tersebut mengaplikasikan prisnip-prinsip rekaannya.
3.       Teliti batik Malaysia dan batik Indonesia. Nyatakan perbezaan dan persamaan yang ketara dari segi penghasilannya.
Topik 5
Nyatakan 5 contoh warna ton yg berbeza
Cuba hasilkan bunyi warna ton yg berbeza dgn menggunakn anggota badan seperti
Bibir
Gigi
Lidah
Suara
Jari
Tangan
Kaki



Muzik dgn pergerakan merupakan satu cabang pendidikan muzik yg sgt diminati oleh setiap pelajar.
a)      Nyatakan 2 unsur –unsur pergerakan yg diberi keutamaan dalam PnP muzik dgn pergerakan.
b)      Bincangkan 3 jeniskegiatan muzik dgn pergrakan untuk pelajar sekolah rendah
Topik 6
1.       Pendedahan  kepada pelbagai  aktiviti persepsi motor adalah penting untuk pembinaan pergerakan berkordinasi.
a)      Nyatakan kemahiran-kemahiran persepsi motor yang perlu diperkembangkan oleh pelajar untuk pembinaan kordinasi motor?
b)      Huraikan 3 kemahiran persepsi motor yang anda ketahui
2.       Terdapat pelbagai jenis pendidikan pergerakan . Anataranya ialah pendidikan gimnastik.
a)      Senaraikan jenis-jenis pendidikan gimnastik
b)      Senaraikan jenis-jenis gimnastik berirama
c)       Bagaimanakan utuk menjayakan sesi gimnastik berirama?
Topik 7
1.       Apakah yang dimaksudkan dengan ekspresi?
2.       Bagaimanakah ekspresi dapat meningkatkan tahap penglibatan pembelajaran pelajar?
3.       Bagaimanakah cara-cara untuk memperoleh pengalaman?
4.       Jelaskan cara-cara untuk memperolehi pengalaman dgn menggunakan contoh2 yang difikirkan releven dengan PnP guru.
Topik 8
1.       Apakah maksud refleksi?
2.       Huraikan dgn enam peringkat refleksi dalam PnP pelajar?
3.       Apakah penghubungkaitan?
4.       Nyatakan faedah penghubungkaitan dgn pelbagai matapelajaran
5.       Jeaskan peranan guru untuk mempertingkatkan penghubungkaitan?
Topik 9
1.       Senaraikan 5 cara memulakan pelajaran menggunakan pendekatan bertema utk menjalankan proses PnP kepada pelajar?
2.       Huraikan bagaimana 5 cara itu dpt member kesan dan mempengaruhi sesi  PnP anda
Topik 10
1.       Apakah itu integrasi?
2.       Nyatakan kebaikan integrasi dalam pnp Seni Dalam pendidikan
3.       Nyatakan dgn menggunbakan idea grafik antara Seni Dalam Pendidikan satu matapelajaran sekolah.
4.       Nyatakan frasa-frasa urutan sesuatu proses pnp
5.       Huraikan setiap fasa dgn berdasarkan kpd. Matapelajaran SDP
6.       Nyatakan 4 bentuk penilaian proses pnp untuk SDP?

No comments:

Post a Comment