Saturday, March 12, 2011

PSV3107 PEDAGOGI PENDIDIKAN SENI VISUAL - MENGANALISIS KONSEP DBAE KRITIKAN SENI

PROSES DAN KAEDAH KRITIKAN SENI
 Terdapat tiga jenis pendekatan
Jenis-Jenis Pendekatan
 1.Logikal
2.Psikologikal
3.Sejarah
 Pendekatan ini dianggap sebagai bersifat tradisional berlandaskan
.Logikal 
 Hal ini banyak bergantung kepada sejauh mana logik akal dan intelektual
: a)Maklumat -Boleh didapati melalui pembacaan, kajian dan penerokaan mengenai masa, tempat, teknik, proses serta pengaruh sesuatu aliran /period seni.
b) Pemerhatian : Hubungan langsung dengan karya seni melalui lawatan ke galeri seni, menonton tayangan slaid, video, fotograf dan sebagainya
memberikan c) Kajian banyak pengalaman dan pengetahuan untuk dapat berbicara seni.  Perbandingan Memberi banyak peluang untuk seseorang berfikir secara kritis, menganalisa dan membuat sintesis antara satu karya yang lain, antara media, alat, proses dan teknik
 Memahami banyak pengetahuan tentang sejarah, nilai seni berasaskan bangsa dan daerah.
 d) Penghasilan : Seseorang akan dapat berbicara seni dengan lebihsempurna dan berkesan, jika  mempunyai pengetahuan yang tinggi dan meluas serta mempunyai pengalaman secara langsung dalam aktiviti penghasilan karya seni.
 Ia berkait rapat dengan cara seseorang melihat dan
2. Psikologikal –
 Keupayaan seseorang menghargai seni yang bersifat individu atau personal.  berbicara dan menghargai seni banyak bergantung kepada sejauh mana ia memiliki:
a)Pengalaman Kendiri : Pengalaman lampau seseorang, walaupun tidak terlalu bersifat ilmiah, dapat membantu seseorang memahami, menghargai dan berbicara seni
 Keupayaan berbicara seni dapat diukur dengan sebanyak mana pengalaman yang ada pada seseorang.
 b) Pandangan Orang Lain : Lazimnya apabila kita kekurangan pengetahuan dan pengalaman mengetahui sesuatu perkara, kita akan bersandar kepada pendapat orang lain yang dianggap pakar atau ahli. Oleh itu, seseorang akan dapat memahami, menghargai dan berbicara seni dengan lebih berkesan apabila kita bersedia mendengar atau menerima “apa orang lain kata”.
 c) Pengaruh Persekitaran : Persekitaran, tempat, masa dan situasi boleh mengubah kesan dan nilai sesuatu karya seni. Impak persekitaran dapat membantu seseorang menilai dan memperkatakan tentang seni.
 Pendekatan ini banyak bersandarkan kepada aspek sejarah
3. Sejarah
 Aspek-aspek berikut sebagai cara menilai, memahami dan menghargai seni.  merupakan aspek yang paling ketara menjadi teras perbincangan:
 a)Produk seni : Penumpuan terhadap idea, motif, teknik, dan proses bahan dan alat serta gayaan. Ia membawa kepada diskusi tentang aplikasi Asas-Asas Senireka, struktur dan gubahan.
b) Tokoh / Artis : ü Melihat cara artis mendapatkan sumber, budaya kerja dan
 c) Masyarakat : Melihat kesan seni terhadap masyarakat dan pandangan mereka.
 d) Konsep dan Falsafah : Kejelasan pengaruh masyarakat terhadap tamadun seni. 
kinografi menjelaskan manifestasi peradaban bangsa.
CARA DAN PERINGKAT MELIHAT SENI
 Lima jenis peringkat melihat seni, iaitu :
1.Hedonistik 2.Kontekstualistik 3.Organistik 4.Normistik 5.Eklektik 
Merupakan satu luahan perasaan secara spontan seperti kesukaan, 1.Hedonistik  Penilaian dibuat secara serta penyataan perasaan, gemar, menarik dan benci. 
Kaedah ini  menetapkan sasaran
1.Suka / tidak
2.Tertarik/ tidak
3.Penyataan spontan  tidak sealiran dengan isme pengkritik dan ahli psikologi menyatakan kaedah ini .Ianya tidak diterjemah oleh otak (pemikiran) Cuma berdasarkan maklumat kendiri.  tidak dapat diukur bilangan sebenar dan terdapat pelbagai citarasa. Kaedah ini lebih praktikal dimana pemerhatian dibuat
2.Kontekstualistik
 Berkait dengan secara lebih ilmiah, sistematik dan kefahaman serta kejelasan.  Lebih merujuk kepada pengetahuan sejarah, falsafah dan prinsip rekaan  perincian/spesifikasi dari aspek persoalan fahaman, rentak pengkaryaan,
 Menyediakan pengetahuan interaksi pemerhati, konsepsi, hujah dan penilai karya.  mantap dalam pengamatan karya, kefahaman konsep, kepelbagaian bandingan dan seni akan menjadi suatu pendekatan yang menarik oleh pemerhati.
3.Organistik  Penilaian dibuat serata melihat konteks seni secara  teratur dan terancang.  Penekanan kriteria kepada aspek harmoni , menyentuh intuisi dan menyenangkan. 
Dapat membentuk kesatuan   cara tata letak, tata atur, ruang dan penataan cahaya.  melihat sesuatu karya dari segi warna, jalinan, unsur-unsur seni, imbangan , perulangan, kesinambungan serta kepelbagaian.
Merujuk kepada kriteria dan norma sesuatu karya dari aspek nilai
4.Nomistik  Seakan-akan ada kaitan dengan pendekatan  diri , masyarakat, agama dan budaya.  Contoh : lukisan agama kepada Allah , rasa takwa, tidak ada unsur sensasi.  kristian yang berkaitan unsur ikonografi,naratif, dan nilai-nilai akhlak. Kaedah ini menolak peradaban moden dimana pelukis telah melampaui batas yang dibenarkan dalam budaya dan agama.
Lebih berbentuk cara bersepadu dan holistik, ianya adalah gabungan
5.Elektik - Kriteria penilaian persepsi penilai seni tentang tanggapan positif dan negatif.  Kaedah menekankan unsur asas prinsip, struktur organisasi serta alat dan bahan.  ini membuat pemerhatian secara rawak, tidak menjurus kepada aspek kronologinya. Wajaran hanya secara baik. Sederhana dan kurang baik.



No comments:

Post a Comment