Saturday, December 18, 2010

SUBJEK : PENDIDIKAN MORAL - PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR

Bahan Bantu Mengajar adalah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran. Bahan bantu mengajar sama ada elektronik atau bukan elektronik adalah bahan sokongan yang penting untuk meningkatkan kefahaman murid-murid di samping mengekalkan minat belajar. Selain itu bahan bantu mengajar juga dapat menjelaskan mesej yang ingin disampaikan. Proses pengajaran yang disertakan juga dapat menjelaskan mesej yang ingin disampaikan.

 Dale (1969) menyatakan bahawa pengajaran dapat ditingkatkan dengan berkesan bila dibantu dengan media yang membolehkan pengalaman dalam ingatan. Penglibatan melalui pengalaman merupakan cara yang paling berkesan dalam pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yangsesuai dapat memudahkan pengajaran guru serta memberi rangsangan,motivasi dan minat untuk murid-murid pemulihan menguasai kemahiran membaca dan secara langsung akan meningkatkan pencapaian akademik dalam kalangan murid-murid.


ii)Kategori  bahan bantu mengajar:
Bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai jenis iaitu:
    a)Bahan bantu mengajar bukan elektronik
    b)Bahan bantu mengajar elektronik
    c)Bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar

Untuk pengajaran mata pelajaran Moral tahun 5,  alat bantuan mengajar berbentuk poster berkaitan pencemaran alam sekitar digunakan.Poster yang di pilih ialah poster berkaitan dengan pencemaran air yang di keluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar Malaysia .(JAS).Untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan, kaedah lakonan di pilih sebagai kaedah yang boleh menimbulkan keseronokan kepada murid-murid.

Murid-murid di bahagikan kepada beberapa kumpulan.Beberapa orang murid akan di pilih dari setiap kumpulan akan memegang watak-watak tertentu berdasarkan lampiran 2 yang di sediakan oleh guru.Guru akan memberikan penerangan berkaitan dengan aktiviti lakonan yang akan di jalankan nanti.Guru bertindak sebagai fasilitator untuk memberi bimbingan dan tunjukajar sepanjang proses pembelajaran berjalan.

Setelah itu di ikuti dengan sesi perbincangan diantara ahli-ahli di dalam kumpulan masing-masing.Ahli-ahli di dalam kumpulan akan mengeluarkan pendapat masing-masing berkaitan dengan topik yang di lakonkan.Ketua kumpulan akan mencatatkan isi-isi atau perkara penting berkaitan dengan tajuk pengajaran pada hari itu.Setelah itu setiap kumpulan akaan membentangkan hasil dapatan kumpulan masing-masing.Akhirnya guru akan membuat rumusan.

No comments:

Post a Comment